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संसार से तरने का शास्त्रीय उपाय
Ashram India

संसार से तरने का शास्त्रीय उपाय

भगवान विष्णु ब्रह्माजी की तपस्या से प्रसन्न होकर उनको ‘त्रिपाद्विभूतिमहानारायणोपनिषद्’ का गुरु-शिष्य संवाद सुनाते हैं :
श्रीगुरुभगवान को नमस्कार करके शिष्य पूछता है : ‘‘भगवन् ! सम्पूर्णतः नष्ट हुई अविद्या का फिर उदय कैसे होता है ?’’ गुरु बोले : ‘‘वर्षा ऋतु के प्रारम्भ में जैसे मेंढ़क आदि का फिर से प्रादुर्भाव होता है, उसी प्रकार पूर्णतः नष्ट हुई अविद्या का उन्मेषकाल में (भगवान के पलक खोलने पर) फिर उदय हो जाता है ।’’


शिष्य ने फिर पूछा : ‘‘भगवन् ! जीवों का अनादि संसाररूप भ्रम किस प्रकार है ? और उसकी निवृत्ति कैसे होती है ? मोक्ष का साधन या उपाय क्या है ? मोक्ष का स्वरूप कैसा है ? सायुज्य मुक्ति क्या है ? यह सब तत्त्वतः वर्णन करें ।’’


गुरु कहते हैं : ‘‘सावधान होकर सुनो ! निंदनीय अनंत जन्मों में बार-बार किये हुए अत्यंत पुष्ट अनेक प्रकार के विचित्र अनंत दुष्कर्मों के वासना-समूहों के कारण जीव को शरीर एवं आत्मा के पृथक्त्व का ज्ञान नहीं होता । इसीसे ‘देह ही आत्मा है’ ऐसा अत्यंत दृढ़ भ्रम हुआ रहता है । ‘मैं अज्ञानी हूँ, मैं अल्पज्ञ हूँ, मैं जीव हूँ, मैं अनंत दुःखों का निवास हूँ, मैं अनादि काल से जन्म-मरणरूप संसार में पड़ा हुआ हूँ’ - इस प्रकार के भ्रम की वासना के कारण संसार में ही प्रवृत्ति होती है । इस प्रवृत्ति की निवृत्ति का उपाय कदापि नहीं होता ।


मिथ्यास्वरूप, स्वप्न के समान विषयभोगों का अनुभव करके अनेक प्रकार के असंख्य अत्यंत दुर्लभ मनोरथों की निरंतर आशा करता हुआ अतृप्त जीव सदा दौड़ा करता है । अनेक प्रकार के विचित्र स्थूल-सूक्ष्म, उत्तम-अधम अनंत शरीरों को धारण करके उन-उन शरीरों में प्राप्त होने योग्य विविध विचित्र, अनेक शुभ-अशुभ प्रारब्धकर्मों का भोग करके उन-उन कर्मों के फल की वासना से लिप्त अंतःकरणवालों की बार-बार उन-उन कर्मों के फलरूप विषयों में ही प्रवृत्ति होती है । इससे संसार की निवृत्ति के मार्ग में प्रवृत्ति (रुचि) भी नहीं उत्पन्न होती । इसलिए (उनको) अनिष्ट ही इष्ट (मंगलकारी) की भाँति जान पड़ता है ।


संसार-वासनारूप विपरीत भ्रम से इष्ट (मंगलस्वरूप मोक्षमार्ग) अनिष्ट (अमंगलकारी) की भाँति जान पड़ता है । इसलिए सभी जीवों की इच्छित विषय में सुखबुद्धि है तथा उनके न मिलने में दुःखबुद्धि है । वास्तव में अबाधित ब्रह्मसुख के लिए तो प्रवृत्ति ही उत्पन्न नहीं होती क्योंकि उसके स्वरूप का ज्ञान जीवों को है ही नहीं । वह ब्रह्मसुख क्या है यह जीव नहीं जानते क्योंकि ‘बंधन कैसे होता है और मोक्ष कैसे होता है ?’ इस विचार का ही उनमें अभाव है । जीवों की ऐसी अवस्था क्यों है ? अज्ञान की प्रबलता से । अज्ञान की प्रबलता किस कारण है ? भक्ति, ज्ञान, वैराग्य की वासना (इच्छा) न होने से । इस प्रकार की वासना का अभाव क्यों है ? अंतःकरण की अत्यंत मलिनता के कारण ।’’


शिष्य : ‘‘अतः (ऐसी दशा में) संसार से पार होने का उपाय क्या है ?’’


गुरु बताते हैं : ‘‘अनेक जन्मों के किये हुए अत्यंत श्रेष्ठ पुण्यों के फलोदय से सम्पूर्ण वेद-शास्त्रों के सिद्धांतों का रहस्यरूप सत्पुरुषों का संग प्राप्त होता है । उस सत्संग से विधि तथा निषेध का ज्ञान होता है । तब सदाचार में प्रवृत्ति होती है । सदाचार से सम्पूर्ण पापों का नाश हो जाता है । पापनाश से अंतःकरण अत्यंत निर्मल हो जाता है । निर्मल होने पर अंतःकरण सद्गुरु की दयादृष्टि चाहता है । सद्गुरु के (कृपा-) कटाक्ष के लेश (थोड़े अंश) से ही 
सब सिद्धियाँ प्राप्त हो जाती हैं । सब बंधन पूर्णतः नष्ट हो जाते हैं । श्रेय (मोक्षप्राप्ति) के सभी विघ्न विनष्ट हो जाते हैं । सभी श्रेय (श्रेष्ठ) कल्याणकारी गुण स्वतः आ जाते हैं । जैसे जन्मांध को रूप का ज्ञान नहीं होता, उसी प्रकार गुरु के उपदेश बिना करोड़ों कल्पों में भी तत्त्वज्ञान नहीं होता । इसलिए सद्गुरु-कृपा के लेश से अविलम्ब ही तत्त्वज्ञान हो जाता है ।’’ 

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The means to be employed for the crossing of the ocean of worldly existence


Lord Vishnu being pleased with Brahma, the Creator, for his penance, relates the dialogue between a disciple and his Guru in the ‘Tripadvibhuti Mahanarayana Upanishad’.
Thereupon, the disciple after prostrating himself before the Guru, speaks to him thus: “O Lord How can there be the rising up once again, of Avidya (ignorance) once lost by the Atman of all beings?” The Guru replied as follows:  “Even as at the advent of the rainy season, there is the coming into existence of frogs and the like, so also, there is the rising up, once again, of the Avidya once lost by the Atman of all, at the time of the opening of His eyelids.”


The disciple asked: “O Lord! How can there be swirling in the delusion of worldly existence, for all Jivas, from beginningless time? In what manner could its discontinuance be brought about? Of what nature is the real form of the path leading to liberation? How is liberation to be accomplished? What is the actual means to be employed for attaining liberation? What is liberation of the kind, known as Sayujya, (communion)? All these should be expounded (unto me), in their real character.”


The Guru replies thus: “May the disciple listen with full attention. The power of discriminating between the body, (which is after all a concomitant of Avidya), and the Atman, (attainable only through a knowledge of Brahma Vidya), is not developed, as a result of the influence of peculiar groups of Vasanas, (desires), left by actions of a highly meritorious type, as well as of countless wicked deeds of various kinds and of a variegated character, performed in the course of countless incarnations of a low type. For that reason alone, the delusion relating to the body and the Atman, gets more and more confirmed, (leading to the Jiva mistaking the body for the Atman). There results (for the Jiva), the floundering in worldly existence alone, due to the potent influence of the Vasana of delusion, such as, ‘I am an ignorant man,’, ‘I am possessed of a little knowledge,’, ‘I am the Jiva,’ and ‘I am of the aspect of intense misery, swirling in worldly existence, ever since beginningless time.’ There is no means, at whatsoever point of time, for the discontinuance (of such miserable existence).


Having enjoyed sensual pleasures, which are false and transitory like dreams, and incessantly hankered after various and countless unattainable desires, (the Jiva) wanders about, ever discontented. After assuming various and wonderful, gross and subtle, superior and inferior bodies, countless in number, and having enjoyed the fruits of actions already commenced, appropriate to the respective bodies (assumed), that are various, variegated and many, of a pleasurable or painful kind, there is produced, in consequence, the tendency to indulge, over and over again, in the enjoyment of sensual pleasures and the enjoyment of the fruits of the respective actions, for the inner and the outer senses (of the Jiva), fully permeated with the multitudes of Vasanas left by the enjoyment of the fruits of their respective actions. There is not produced, at any time, even the slightest tendency in the direction of renunciation through abstinence from worldly existence. On account of that, even what is reprehensible and should be completely avoided (as poison), assumes the aspect of what is wholesome and conducive to well-being.


Owing to the perverted nature of delusion relating to worldly existence, which prevails from beginningless time, even what is wholesome assumes the aspect of what is reprehensible. Hence, the proclivity of the mind towards doing what is eagerly sought, in the case of all Jivas, (beings), this wholesome mental proclivity becomes perverted (and tends towards unwholesome actions and inducing improper desires). Indeed, mental proclivity in the direction of enjoying the bliss of the Brahman, which is by no means capable of being vitiated (by the influence of impure Vasanas), is not generated at all, for the reason that the knowledge of the real form (of the Brahman) is altogether absent. Even the tendency in the direction of knowing what the Brahman is (and what the bliss of the Brahman is), is altogether absent. This is also due to the absence of investigation as to what constitutes bondage and liberation. (Should it be asked), “How is this so?”-(the answer is) “That is due to the preponderance of ignorance.” (Should it be asked further), “Wherefore is the preponderance of ignorance?”-(the answer is), “That is so, for the reason that the Vasanas relating to the exclusive devotion (to the Paramatman, Narayana), the real knowledge (of the Brahman) and thorough detachment (from everything apart from the Brahman), have not been cultivated, and are altogether absent. (Should there be the question again), “Why are they absent?”-(the answer is), “For the reason that the internal organ (mind) has been exceedingly vitiated, (due to the influence of impure Vâsanâs).” 


The disciple asks: “From what has been said above, what sort of expedient should be resorted to, for the crossing over of the ocean of worldly existence?” 


The Guru replied unto him thus: “As a result of the consummation of the fruits of highly meritorious deeds, persistently practiced from, birth to birth, and in accordance with the precepts laid down in all the Vedas, Shastras, codified systems of knowledge and treatises bearing on the profound secrets of the Vedanta, there is brought about association with the Self-realized men. Therefrom is generated the power of discrimination, relating to conforming to the ordinances, bearing on prescriptions and prohibitions. Thence is generated the proclivity to righteous conduct. Through righteous conduct is brought about the destruction of all sin. Thence the internal organ attains transparent purity.


Then, the internal organ (of the seeker) yearns for the gracious glance of the SatGuru, in consequence whereof, all achievements are accomplished through the potent influence of the side-glance of the SatGuru. All bonds burst asunder. All obstacles to the attainment of final beatitude get dissolved. All powers and glories come of their own accord. Even as, in the case of a man born blind, there is no perception of form, even so, without the spiritual instructions imparted by the Guru, attainment of the knowledge of the real existence, (the Brahman), by the seeker, there cannot be, even after the lapse of crores of Kalpas, (eons). Hence, through the potent influence of the slightest side-glance of the Guru, knowledge of the truth dawns upon the mind of the disciple in no time.”



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